Víte, co už Vás čekají za změny na Vašem e-shopu? 7. prosince 2022 vyšla ve sbírkách novela zákona o ochraně spotřebitele tzv. „Tlačítková novela“ s účinností od 6. ledna 2023. Tlačítková novela upravuje mnoho povinností jak pro e-shopy, tak i kamenné prodejny. V Dream space jsme se rozhodli, že v tomto článku se vám pokusím přiblížit, co to je ta Tlačítková novela, jaké povinnosti přináší a jak se s nimi vypořádat.
Obsah článku
Co to znamená v praxi?
Všichni provozovatelé e-shopů a online platforem jsou povinni upravit své obchodní podmínky a reklamační řády podle nové právní úpravy. Změny musí promítnout také na svůj web
a do svých interních procesů.
Co vše Tlačítková novela upravuje?
Zde jen krátce v bodech, čeho všeho se tlačítková novela týká s dopadem na online prodej a na co si tedy nově musíte dát pozor:
- Recenze jen od prokazatelně ověřených zákazníků.
- Slevy a akce musí být přesně a vhodně komunikovány. Nesmí se uměle navyšovat původní cena a uměle tak navýšit slevu.
- Už na začátku objednávkového procesu musí být zákazník informován pro omezení dodání a jaké jsou možnosti platby.
- Při profilování cen pomocí cookies musí být spotřebitel informován (GDPR souhlas)
- Povinné uvádění konkrétních vlastností u chytré (výpočetní) techniky.
- Zákaz dvojí kvality produktů pro různé trhy.
- Na webu i v obchodních podmínkách by mělo být uvedeno:
- telefon, email,
- doba doručení – není-li uvedeno tak do 30 dnů jinak je smlouva neplatná,
- jak se vyřizují stížnosti, jak reklamovat, záruka, servis, odstoupení od smlouvy
- V procesu objednávky je zakázáno
- automatické přidávání produktů do košíku,
- předzaškrtnuté checkboxy – třeba pro rozšíření záruky, doplňkové služby, produkty navíc apod.
- Zákazník by před odesláním objednávky měl být vyzván ke kontrole košíku.
- Objednávkové tlačítko musí obsahovat „Objednávka zavazující k platbě“ nebo obdobná textace „Kupte nyní“, „Zaplaťte nyní“, „Potvrďte nákup“ apod.
- Povinnost odeslat v emailu obchodní podmínky, v aktuálním znění a bez možnosti pozdější editace. (např. pdf v příloze emailu)
- Návody i záruční listy již lze také odesílat pouze v pdf. Záruční list musí být odeslán, pokud je poskytována prodloužená záruka.
- V případě reklamace musí do půl roku příčinu vady prokázat prodejce později je to opačně. U výpočetní techniky odpovídáte i za software a aktualizace do 2 let.
- Nesete odpovědnost za vše, co slibuje reklama i reklamy dodavatelů.
- Záruka za jakost (doplňková záruka) existuje vedle zákonné záruky a jiné povinné náležitosti. Závazek může vyplynout i z reklamy dodavatele.
- Odstoupit od smlouvy lze do 14 dnů ale v neopotřebeném stavu.
- V případě specializace na zahraničí, tak musí být textace v jazyku kde prodáváte. Některé státy to udávají jako povinnost.
Více informací o této novele můžete nalézt například na blogu Shoptet v příspěvcích od Petry Dolejšové https://blog.shoptet.cz/author/dolejsova/ a v jejím videu na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=x04-q5SwTOI&feature=emb_title
Pravidla pro výpočet slev?
Jednorázová sleva
Jako cenu „před slevou“ musíte uvádět vždy nejnižší cenu, za kterou jste zboží prodávali za posledních 30 dnů.
Postupné zvyšování slevy
Zboží můžete postupně zlevňovat, ale musíte uvádět vždy výši slevy z původní ceny.
Pokud své zboží postupně zlevňujete a následně cenu navýšíte, další slevu musíte počítat znovu z nejnižší ceny za posledních 30 dní.
Neplatí pro netrvanlivé zboží jako je jídlo nebo květiny, služby a digitální obsah.
Personalizace cen
máte povinnost transparentně informovat spotřebitele, že ceny na webu upravujete „na míru“ jeho chování (informace v obchodních podmínkách a zásadách ochrany osobních údajů nestačí)
Tlačítka pro objednání
máte povinnost upravit tlačítka pro objednání tak, aby spotřebitel pochopil, že je jeho objednávka závazná a že se ji po jejím odeslání zavazuje zaplatit Příklady znění tlačítek: „Objednávka zavazující k platbě“, „Kupte nyní“, „Zaplaťte nyní“, „Potvrďte nákup“, „Objednat a zaplatit“ apod. „Potvrďte nákup“ apod.
Zveřejňování uživatelských recenzí
- máte povinnost u recenzí napsat, zda jsou ověřené, nebo ne
- placené či sponzorované recenze musíte řádně označit
- nesmíte tvrdit, že jsou vaše recenze ověřené, ačkoliv nejsou
- nesmíte zveřejňovat falešné recenze nebo hodnocení
- nesmíte zadávat nikomu jinému, aby pro vás falešné recenze zajistil
- nesmíte zkreslovat recenze ani na sociálních sítích
Posuzování kvality výrobků
pokud prodáváte zboží, které je dostupné alespoň ve dvou dalších státech Evropské unie, nesmíte ho prodávat v horší kvalitě než se prodává v ostatních dvou státech
Výjimka: Pádné a objektivní důvody pro dvojí kvalitu musíte prokázat a v případě potravin odlišné složení nebo vlastnosti uvést i na obalu dané potraviny.
Podmínky pro odstoupení od smlouvy
- odstoupit od smlouvy do 14 dnů může spotřebitel pouze tehdy, pokud zboží jen vyzkoušel (podobně jako v kamenné prodejně), pokud ho vrátí použité nad rámec běžného
odzkoušení, můžete chtít uhradit náklady - změnil a rozšířil se seznam zboží, u kterého není možné odstoupit od smlouvy
Nekalé obchodní praktiky
- spotřebitel může odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů v případě, že bude vystaven nekalé obchodní praktice (dokázat, že tomu tak nebylo, musí e-shop)
- rozšířil se seznam nekalých obchodních praktik
Tlačítková novela – Obchodní podmínky a pokuty
Nevíte si rady? Pomůžeme Vám. Umíme nové pravidla implantovat s platformami WordPress, Woocommerce, PrestaShop, Shoptet